Jak jinak než "zajímavý" článek o nafukovacích lodích
Rozvoj používání nafukovacích plavidel byl způsoben skutečností, že doprava složených nafukovacích člunů do méně přístupných míst (např. při expedicích, plavbách v nepřístupném horském terénu) je snazší nebo dokonce jediná možná. Dalším důvodem rostoucího rozvoje je možnost využití zvláště větších plavidel pro terény, které byly pro klasické sportovní lodě nesjízdné. Velkých člunů je využíváno rovněž ke komerčním účelům.
Nafukovací plavidla jsou konstruována z bočních válců (některé jsou dvoukomorové), sedaček, dna, polopaluby, upevňovacích ok a popruhů pro jezdce v lodi a ze záchytných lan.
Boční válce slouží jako hlavní nosné části člunu, mají zvednuté obě špičky pro lepší nájezdy do vln a válců. Sedačky slouží jako opora pro posádku, pomáhají udržovat příčný tvar lodi. Mohou být nafukovací, plastové nebo dřevěné. Do člunů se připevňují šněrováním. Dno je řešeno podélnými válci, které jsou pro zlepšení odtoku vody s bočními válci sešněrovány.
Samovylévání bývá řešeno drenážními otvory. Oka a záchyty pro posádku vytváří dostatečnou reakci při záběrech a dovolují rychlé opuštění člunu při převržení. Záchytná lana obepínají celou lod' a slouží jako držadla pro plovoucí členy převržené posádky. Vnitřní oka slouží pro uchycení házeček, příruční cestovní bagáže, lan a dalších nezbytností (co není uvázané, uplave).
Kajaky jsou jedno- a dvoumístné, mohou být opatřeny krycí dekou pro využití na divoké vodě, sedačky mohou být vyrobeny z pevné PU-pěny pro zlepšení jízdních vlastností v obtížnějších terénech (hairboat).
Kanoe jsou dvoumístné, uzpůsobené pro klečení, případně rovněž s krycí dekou. Při dodržení vysokého tlaku ve vzduchových válcích lodě dobře drží tvar a nekopírují vodní terén.
Rafty jsou nafukovací sportovní plavidla pro čtyři a více jezdců, dnes využívaná velmi často ke komerční jízdě zákazníků. Rafty uzavřené jsou vybaveny samovylévacím dnem či drenážemi, mají velkou torzní pevnost a jsou určeny pro obtížnější terény. Rafty otevřené jsou konstruovány bez zadního oblouku.
Materiál a údržba nafukovacích plavidel
Nafukovací plavidla jsou vyráběno většinou jako třívrstvá. Vnitřní vrstva zajišťuje vzduchotěsnost člunu. Střední vrstva je nositelkou pevností lodi, vnější odolná a pružná chrání loď. Rafty se nafukují dvoučinnými pumpami či kompresorem. Každý výrobce doporučuje hlídat tlak při změnách teplot. Na chladné vodě raft dofukujeme. Na slunci upouštíme, tuto práci za nás mohou vykonávat pojistné tlakové ventily. Skladování je nutné v rozbaleném a suchém stavu, lodě nevystavujeme zbytečně dlouho UV-záření.
Článek je ukázkou z knihy: Kanoistika